Baza wiedzy

Rola archiwisty w firmie - zadania i kompetencje

Archiwista to osoba, która pracuje w archiwach różnych instytucji, zarówno państwowych, jak i prywatnych. Zawód ten według specjalistów od rynku pracy powoli odchodzi w zapomnienie, jednak niektóre firmy wciąż zgłaszają zapotrzebowanie na takich specjalistów. Sprawdź, jakie kompetencje ma archiwista i co wchodzi w zakres jego codziennych obowiązków.

Kim jest archiwista?

Archiwista to osoba, która opiekuje się zbiorami i dba o ich bezpieczeństwo. Na przestrzeni lat jego rola i zakres obowiązków znacznie się zmieniły, na co wpływ ma przede wszystkim postępująca komputeryzacja. Archiwiści są zatrudniani w jednostkach archiwum państwowego, muzeach, bibliotekach, instytucjach kultury, a także w firmach prywatnych. Aby wykonywać ten zawód, trzeba mieć przynajmniej wykształcenie średnie, jednak pracodawcy coraz częściej wymagają wykształcenia wyższego. Zmiana sposobu przechowywania dokumentów sprawia, że dziś liczą również szeroko pojęte umiejętności informatyczne.

Obowiązki archiwisty w firmie

Zadania archiwisty skupiają się wokół prawidłowego przechowywania dokumentów i zapewnienia im bezpieczeństwa. Należą do nich:

  • opieka nad zbiorami dokumentów,
  • gromadzenie, klasyfikowanie i opisywanie akt,
  • przechowywanie i udostępnianie dokumentów,
  • ocena użyteczności zbiorów,
  • dbanie o odpowiednią temperaturę i poziom wilgoci w archiwum,
  • odszukiwanie potrzebnych akt,
  • obsługa osób, które potrzebują uzyskać dostęp do dokumentów,
  • wystawianie zaświadczeń dla osób poszukujących dokumentów,
  • uzgadnianie sposobu przechowywania i układu dokumentów.

W zależności od wybranej jednostki zakres obowiązków archiwisty może być inny. Obecnie coraz częściej specjalista ten zajmuje się również digitalizacją zbiorów. Dzięki niej archiwizacja i przechowywanie dokumentów w firmie stają nie prostsze i generują znacznie niższe koszty.

Zadania archiwisty – które możesz mu zlecić?

Zatrudniasz w firmie archiwistę i zastanawiasz się, jakie zadania możesz mu zlecić? Osoba, która ukończyła studia, ma kompetencje, aby realizować wszystkie ww. obowiązki.  Archiwista zakładowy zajmuje się przede wszystkim klasyfikacją, opisywaniem i składowaniem akt w przeznaczonym do tego miejscu. Jeśli ma odpowiednie kompetencje informatyczne, może także zająć się zabezpieczeniem dokumentacji elektronicznej. Jest to jednak złożone zadanie, dlatego w firmach często deleguje się je informatykom. 

Praca archiwisty jest dosyć monotonna, dlatego nie każdy może ją wykonywać. Bardzo ważne jest zapewnienie zgodności archiwizacji z obowiązującymi przepisami, które każdy archiwista powinien doskonale znać. Posiadaną wiedzę musi też na bieżąco aktualizować – przepisy dotyczące przechowywania dokumentów może i nie zmieniają się w szybkim tempie, ale nawet w tym obszarze zachodzą pewne modyfikacje. Poza tym archiwista musi być otwarty na nowe zadania i wyzwania. Jeszcze kilkanaście lat temu nie przykładano większej wagi na przykład do digitalizacji, podczas gdy dziś jest ona obecna w niemal każdej firmie. 

Czy warto zatrudniać archiwistę?

Obowiązki archiwisty są rozbudowane, dlatego nie sposób, by inni pracownicy wykonywali je z doskoku. Ponadto są to czynności wymagające dużej wiedzy i doświadczenia, gdzie jeden niewłaściwy krok może sporo kosztować. Ale czy zatrudnianie archiwisty jest opłacalne? Nie da się ukryć, że coraz mniej firm decyduje się na takie rozwiązanie. Powodem jest przetwarzanie dokumentów przechowywanych okresowo, które nie wymagają stałej konserwacji. Zatem archiwiści znajdują dziś zatrudnienie przede wszystkim w instytucjach państwowych. Ich zatrudnianie w firmach prywatnych na ogół generuje zbyt wysokie koszty. 

Nie oznacza to jednak, że archiwista w firmie nie jest potrzebny. Wręcz przeciwnie, jednak można skorzystać z pomocy firmy zewnętrznej, która go zatrudnia. W Ekoakta współpracujemy z doświadczonymi archiwistami, którzy mają szerokie kompetencje zawodowe. Co mogą zrobić dla Twojej firmy? Przede wszystkim zapewniają profesjonalną obsługę dokumentacji, dzięki czemu jest ona przechowywana zgodnie z przepisami. Ponadto dostosowują rozwiązania do specyfiki działalności przedsiębiorstwa, spełniając tym samym oczekiwania właściciela.

Dlaczego warto mieć archiwistę w firmie?

Niegdyś archiwiści opiekowali się zbiorami dokumentów, dziś ich obowiązku w pewnym stopniu przechodzą na pracowników biurowych. Niesłusznie, ponieważ nie posiadają oni wiedzy, która pozwoli im prawidłowo archiwizować akta. Tymczasem obecnie jak nigdy wcześniej zwracamy uwagę na ich bezpieczeństwo danych, dlatego ich właściwa obsługa jest nieodzowna. 

Zatrudnianie archiwisty w firmie nie jest ekonomicznym rozwiązaniem, dlatego warto współpracować z Ekoakta. Skupiamy najlepszych archiwistów, którzy stale poszerzają swoją wiedzę i zdobywają doświadczenie w nowych branżach. Zajmujemy się obsługą podmiotów o różnym profilu działalności. Już wiesz, że współpraca z archiwistą to remedium na problemy związane z przechowywaniem dokumentów. Przyjdź do nas, a Twoje akta oddamy w ręce najlepszych ekspertów.

Liczą się fakty

Od 2001 roku działamy w Polsce
Obsłużyliśmy ponad 20 000 Klientów
4 oddziały niszczące i 4 archiwa
Spełniamy standardy ISO 27001, ISO 9001
Posiadamy niezbędne zezwolenia i licencje
99,6% zadowolonych Klientów z fachowości i terminowości usług
Gwarantujemy spadek kosztów o min. 30%
Mamy najwyższą polisę OC 10 000 000 zł

Referencje klientów

Totalizator Sportowy Sp. z o.o. w Warszawie, Oddział w Krakowie potwierdza, że Ekoakta wykonała dla nas usługi w zakresie kompleksowej, zgodnej z przepisami prawa i naszymi wewnętrznymi procedurami archiwizacji dokumentów i profesjonalnego niszczenia danych.
Poziom usług świadczonych przez Ekoakta gwarantuje bezpieczeństwo w zakresie ochrony informacji, zwłaszcza informacji niejawnych i wynikających z danych osobowych.
Dotychczasowa współpraca w pełni potwierdziła wiarygodność i fachowość naszego partnera, co pozwala zarekomendować Ekoakta jako sprawdzonego specjalistę w zakresie świadczonych usług

Tomasz Majka
Totalizator Sportowy Sp. z o.o.

Informujemy, że w zakresie niszczenia zasobów archiwalnych korzystamy z usług firmy Ekoakta z Chorzowa.
Jakość usług świadczonych przez firmę Ekoakta i profesjonalna obsługa związana z niszczeniem dokumentów pozwala na polecić tę firmę wszystkim zainteresowanym usługa niszczenia dokumentów.

Oddział Unilever Bestfoods
Unilever Polska SA Zakład Produkcyjny Katowice

Współpraca pomiędzy Żabką Polska SA a firmą Ekoakta rozpoczęła się w 2008 roku w ramach programu bezpiecznej utylizacji dokumentacji poufnej.
Z powierzonego zadania Ekoakta wywiązuje się w znakomity sposób, uwzględniając wszystkie wskazówki i postulaty zleceniodawcy. Niszczenie poufnej dokumentacji wykonywane jest terminowo i z zachowaniem wszelkich procedur wymaganych przez Żabkę Polska SA.
Z pełną odpowiedzialnością można polecić Ekoakta firmom oczekującym wysokiej jakości usług.

Łukasz Skrzypczak
Kierownik Archiwum Żabka Polska SA

Poziom usług świadczonych przez Ekoakta gwarantuje bezpieczeństwo w zakresie ochrony informacji, zwłaszcza informacji niejawnych i wynikających z danych osobowych. Dotychczasowa współpraca w pełni potwierdziła wiarygodność i fachowość naszego partnera.

Marek Kasprzyk
Dyrektor I Inspektoratu PZU S.A. w Krakowie

Z pełnym przekonaniem rekomenduję i polecam usługi firmy Ekoakta. Wszystkie prace były wykonane fachowo i zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. W mojej ocenie Ekoakta spełnia wszystkie wymogi, jakie winna posiadać wyspecjalizowana firma zajmująca się archiwizacją i przechowywaniem dokumentów. Zarówno jakość, jak i terminowość wykonania usług oceniam wysoko. Nie bez znaczenia jest również fakt, że oferta cenowa firmy jest elastyczna i konkurencyjna.

mgr Izabela Żmuda
Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 4
im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Chorzowie

Ekoakta wykonywała dla nas usługi w zakresie kompleksowej archiwizacji i oraz profesjonalnego niszczenia danych. Poziom świadczonych usług gwarantuje bezpieczeństwo w zakresie ochrony informacji. Dotychczasowa współpraca w pełni potwierdza wiarygodność i fachowość firmy Ekoakta.

mgr Halina Szumska
Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sosnowcu

Poziom usług z zakresu archiwizacji dokumentów świadczonych przez Ekoakta gwarantuje bezpieczeństwo w zakresie ochrony informacji, zwłaszcza informacji niejawnych i wynikających z danych osobowych. Nasza współpraca w pełni potwierdziła wiarygodność i fachowość naszego partnera. Opierając się na powyższym rekomendujemy firmę Ekoakta jako sprawnego specjalistę w zakresie świadczonych usług.

Krystyna Grzanka
Prezes Zarządu Administracja Domów Mieszkalnych

Dotychczasowe doświadczenia ze współpracy ze spółką Ekoakta pozwalają wystawić jej bardzo wysoką ocenę. Sposób realizacji usługi charakteryzuje się w pełni profesjonalnym podejściem zapewniającym bardzo wysoki stopień zaufania w kwestii bezpieczeństwa powierzonych dokumentów

Henryk Małysz,
Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Remontów Ulic i Mostów w Gliwicach

Dotychczasowe doświadczenia ze współpracy ze spółką Ekoakta pozwalają wystawić jej bardzo wysoką ocenę. Sposób realizacji usługi charakteryzuje się w pełni profesjonalnym podejściem zapewniającym bardzo wysoki stopień zaufania w kwestii bezpieczeństwa powierzonych dokumentów.

dr Paweł Huczkowski,
Wiceprezes zarządu Croda Poland Sp. z. o. o.

Dowiedz się więcej

Jak długo należy przechowywać dokumenty księgowe?

Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą w Polsce, musisz znać wymogi prawne dotyczące przechowywania dokumentacji firmowej. Powinno się efektywnie przechowywać dokumenty związane z księgo...

Jakie dokumenty należy przechowywać 10 lat?

Niezależnie od tego, czy prowadzisz własną firmę lub pracujesz w księgowości, czy kadrach, musisz wiedzieć, na czym polega przechowywanie dokumentów, ile lat trzeba je przechowywać i w jaki...

Czym są dokumenty RP7?

Formularz ZUS ERP-7 odgrywa kluczową rolę w poświadczaniu zarobków pracownika. W 2018 roku tradycyjny formularz RP-7 przeszedł znaczącą transformację, w wyniku której powstał zaktualizowany...

Jak długo należy przechowywać listy obecności pracowników

Prowadzenie dokładnych rejestrów czasu pracy pracowników jest niezbędne dla każdej firmy lub organizacji. Informacje te są ważne nie tylko do prawidłowego przetwarzania listy płac, ale takż...

Jak długo należy przechowywać dokumenty ZUS (deklaracje)

Jako jedna z głównych instytucji ubezpieczeń społecznych w kraju, ZUS odgrywa istotną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa socjalnego milionom Polaków — ponad 90% Polaków korzysta z usług Z...

Co to jest informacja niejawna i jak należy ją zabezpieczać

Dzięki stale rosnącemu znaczeniu informacji w naszym społeczeństwie ochrona informacji niejawnych stała się kluczowym zagadnieniem. Ustawa o ochronie informacji niejawnych definiuje informacje ...

Co to jest informacja tajna i jak należy ją zabezpieczać

W dwudziestym pierwszym wieku ochrona informacji jest ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Współczesne firmy mogą przetwarzać zarówno dane osobowe od nazwisk po numery IP, jak i dane bizneso...

Jak zutylizować kartę płatniczą - czyli co zrobić ze starą kartą

Kradzież tożsamości jest niestety na porządku dziennym  w dzisiejszej Polsce. Wraz z rozwojem cyberprzestępczości coraz ważniejsza staje się ochrona naszych danych osobowych. Jednym z najczę...

EkoAkta - Poufność. Bezpieczeństwo. Ekologia.
Archiwizacja dokumentów, digitalizacja dokumentów, przechowywanie dokumentów, niszczenie dokumentów, skanowanie dokumentów.